Bjäre Kraft byter till nya elmätare

Det är Bjäre Kraft ekonomisk förening som äger den elmätare som sitter i din fastighet och under de närmaste åren byter vi ut alla 14 000 hos våra kunder. Vi påbörjade bytet till nya elmätare under 2020 och arbetet ska bli klart senast under 2024.

2 glada installatörer på Bjäre Kraft utomhus

Varför byts elmätarna?

Regeringen har beslutat att införa nya funktionskrav på alla elmätare i Sverige, som är ett steg närmare ett smartare elnät. Kraven ska vara uppfyllda senast 1 januari 2025.

Vad innebär de nya kraven?

Den nya generationens smarta elmätare ska stödja energiomställningen och ge förutsättningar för kunderna att vara mer delaktiga och aktiva. De nya mätarna gör det möjligt att själv kunna ta del av sina mätvärdesuppgifter och därmed få tillgång till mer detaljerad information om sin energianvändning.

De nya mätarna kommer även mäta din elförbrukning och eventuell produktion per timme, göra automatisk avbrottsregistrering, ge möjligheten till och från- och tillkoppling av elanläggning på distans med mera.

Hur vet jag när ni ska byta min elmätare?

När det är dags att byta din elmätare så kommer du att få information av oss i din brevlåda.

Då måste någon vara hemma

Sitter din mätare inomhus eller på annat sätt inte är tillgänglig för oss, så måste någon vuxen vara hemma i samband med bytet. Vi kommer att informera dig per brev cirka 14 dagar innan bytet, med information om mätarbytet och en föreslagen tid för mätarbytet. I brevet finns information om hur du kan gå tillväga för att boka om din tid, om den inte passar.

Då behöver du inte vara hemma

Sitter din mätare utomhus eller på annat sätt är lätt tillgänglig för oss, så behöver du inte vara hemma för mätarbytet. Vi kommer att informera dig per vykort cirka 14 dagar innan bytet, med information om mätarbytet och under vilken tidsperiod din elmätare kommer att bytas.

Kan jag få en påminnelse om mätarbytet?

När du har fått ett brev från oss med föreslagen tid för mätarbyte kan du registrera din e-postadress eller ditt mobilnummer hos oss. Information om hur du gör finns i brevet. Har du registrerat kontaktuppgift kommer vi skicka en påminnelse till dig 1-2 dagar innan den bokade tiden.

Vad händer om jag inte kan vara hemma vid bokad tid?

Om din elmätare inte är tillgänglig för oss, så ber vi dig boka om till någon av de tider som finns tillgängliga för ditt område. Finns det inte någon tid som passar så kan du be någon granne, släkting eller vän vara på plats vid föreslagen eller ombokad tid.

Hur går mätarbytet till?

Arbetet med att byta elmätare kommer att utföras av elmontörer från Bjäre Kraft, på vissa ställen tar vi även hjälp av underentreprenörer, ex Båstad El, för att göra bytet. Samtliga montörer ska legitimera sig med ID-handling.

Själva mätarbytet tar ca 10-20 minuter och under mätarbytet kommer din anläggning att vara spänningslös. Det är bra om du själv drar ut kontakterna till eventuell känslig utrustning innan bytet.

I samband med mätarbytet kommer vår montör att fotografera mätaren som ska bytas och den nya mätaren efter uppsättning, för att säkerställa att rätt mätare och rätt mätarställningar registreras i våra system.

Hur får jag information efter mätarbytet?

Efter mätarbytet är genomfört kommer vi att bekräfta bytet till dig. Bekräftelsen innehåller information om när bytet utförts, samt information och mätarställningar för den nermonterade respektive den uppsatta mätaren. I bekräftelsen finns också en länk till den här sidan med mer information om mätarbytet.

Har du registrerat en e-postadress eller ett mobilnummer kommer du att få bekräftelse på utfört mätarbyte via vald kanal. Har du inte registrerat e-postadress eller mobilnummer kommer du att få bekräftelsen per vykort.

Är det något som jag ska tänka på?

Tänk på att mätarplatsen måste vara tillgänglig för vår mätartekniker. För att underlätta bytet är det bra om du ser till att det inte står några föremål eller hinder framför elskåpet/elmätaren.

Som anläggningsägare är det din skyldighet att ge oss tillträde för mätarbyte och vi är tacksamma om den överenskomna tiden och tillgängligheten respekteras, för då kommer bytet gå snabbt och enkelt för både dig och oss.

Vad händer med min gamla mätare?

Din gamla mätare kommer att skrotas och komponenterna lämnas till återvinning.

Kostar mätarbytet något?

Nej, mätarbytet kostar inte dig som kund något.

Hur fungerar de nya elmätarna?

Den stora nyttan för dig som kund är till exempel:

- Din förbrukning mäts per timme.
- Du kan se mer detaljerad förbrukning per fas.
- Vi kan tillkoppla och frånkoppla din el på distans.
- Vi behöver inte byta elmätare igen om du senare skaffar en solcellsanläggning.
- Du kan koppla på en egen utrustning för att följa din elförbrukning i realtid.

Här kan du läsa mer om hur din nya elmätare fungerar.

Förändras min faktura?

Nej, din faktura kommer att se ut som tidigare. På första fakturan efter mätarbytet kan du se att bytet är genomfört.

Kan jag se min förbrukning per timme?

Ja, någon dag efter mätarbytet kan du på ”Mina sidor” se din förbrukning bakåt till datumet för mätarbytet.

Vart vänder jag mig om jag har fler frågor?

Om du inte hittar svaret på din fråga här, så är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice på e-post kundservice[a]bjarekraft.se eller per telefon 0431-44 99 00.

Background pattern

Få ytterligare hjälp med el

Behöver du support finns vi enkelt tillgängliga på det sätt som passar dig bäst - telefon, chatt eller mail.

Vill du hellre prata med någon via telefon?

Ring oss på 0431-44 99 00

Chatta med oss och få svar på alla dina frågor

Klicka på "Chatt & FAQ" nere till höger på sidan för att chatta med oss.

Skicka oss ett mail så svarar vi så fort vi kan

kundservice[a]bjarekraft.se

Background pattern
Koll på el