FEM frågor till leveransplanerare Magnus Arvidsson

Magnus Arvidsson är Bjäre Krafts leveransplanerare av fiber och besöker våra kunder inför en anslutning.* Tillsammans med kunden går han igenom hur fibern kan dras över tomten , in i huset och inte minst hur arbetet ska utföras. Kunden kan välja att själv gräva på tomten eller låta Bjäre Krafts göra arbetet. Vi har frågat Magnus vilka frågor som är de vanligaste från kunder.

1. När är allt klart?

– Hur lång tid det tar beror på om fibern redan finns i tomtgräns eller om vi ska gräva i omgivningarna innan vi är framme hos kunden med fibern. När jag besöker kan det vara allt från en vecka kvar till installation, till ett halvår. Ibland blir det dessutom förseningar på grund av att grävtillstånd dröjer. Annars gäller nästan alltid det datum kunden redan har fått i brev från vår leveransavdelning. När montör har blåst in fibern och gjort installationen av fiberboxen i huset är det klart för kunden att beställa tjänster, berättar Magnus Arvidsson.

2. Hur stor är fiberboxen?

– Kunder förväntar sig ofta att boxen ska vara stor och då blir de positivt överraskade när de får veta att den är 18 x 18 cm, säger Magnus.

3. Gräver ni bara till närmaste husvägg?

– Nej då, fungerar det så anpassar vi till den plats kunden vill ha. Ibland är saker i vägen och då kan det vara svårt att komma dit kunden önskar. Ett annat knepigt exempel är om kunden vill ha fiberboxen mitt i huset, men huset inte har någon krypgrund som vi kan dra fibern via. Det är ju inte roligt att ha fibern klamrad hela vägen genom huset. Dessutom får inte fiberkabel, vars kärna är av glas, böjas hur mycket som helst. Det bästa är att sätta boxen på insidan av en yttervägg, förklarar Magnus.

4. Vilken tjänst ska jag välja?

– Jag kan med kunden resonera kring vilken hastighet på internet som passar dem, utifrån vad de ska använda den till. Att t ex streama film kräver högre hastighet än om man bara använder sin internetuppkoppling till att betala räkningar och skicka e-post. Däremot bör jag inte rekommendera kunden någon specifik tjänsteleverantör då Bjäre Krafts stadsnät är öppet, vilket betyder att vi har många olika tjänsteleverantörer och tjänster som kunden kan välja mellan. Men kunden kan kanske höra vänner och bekanta om de har någon erfarenhet av tjänsterna? tipsar Magnus.

5. På vilket djup hamnar kabeln när Bjäre Kraft plöjer ned fiberröret?

Fiberröret plöjs ned på 40 cm djup. Senare kommer montörer som blåser fibern från en nod och in till fiberboxen inne i fastigheten. Därefter görs installationen klar och därefter är det bara för kunden att starta de tjänster som önskas, avslutar Magnus Arvidsson.

 

 

*På landsbygden har vi ofta entreprenörer som utför arbetet med att bygga ut fibernätet. Då är det deras personal som gör även kundbesöken.


Publicerat den 19 december, 2019

Nyheter från Bjäre Kraft

Prenumerera och du får veta vad som händer hos oss.

Bjäre Kraft

Hos oss samsas kraft och omtanke!

Facebook

Gilla oss på Facebook och dela till dina vänner!