FEM frågor till Sara Stefansson – säljare av fiber

Sara Stefansson jobbar på vår säljavdelning och ansvarar för försäljningen av fiberanslutningar till villor. Många är de som har varit i kontakt med Sara inför ett beslut om att ansluta villan till vårt fibernät. Här ger hon exempel på de vanligaste frågorna hon får:

1 Jag tror att fibern går utanför min tomt. Hur gör jag för att ansluta?

– I de tätortsområden som vi har byggt ut fiber till, så har vi förberett fram till alla fastigheter. För dig som bor där går det bra att ansluta din fastighet och vi har en leveranstid på ca 15 veckor. Kontakta vår kundservice så får du prisuppgift och ett avtal. Du når dem på kundservice@bjarekraft.se  eller telefonnummer 0431-44 99 00, vardagar klockan 08.00-16.30, berättar Sara Stefansson.

2. Vad ingår när jag köper en anslutning?

– I vårt standarderbjudande ingår:

  • 25 meters grävning på tomten
  • Fasadgenomgång
  • En meter klamring på husvägg utvändigt och en meter klamring invändigt.
  • Montering av fiberbox och slutförande av installation.

Behövs det mer grävning eller klamring så finns det så klart möjlighet att köpa till det. Du får i samband med din beställning ett planeringsmöte med oss då vi går igenom arbetet inne på tomten och inne i fastigheten. Du kan också välja att göra arbetet på fastigheten själv, säger Sara.

3. Kommer ni kunna ansluta alla på landsbygden till fibernätet?

– Vi har en utmaning i att nå alla fastigheter, utanför tätort, inom vårt verksamhetsområde, utan extern medfinansiering eller stöd. Vi anser att en rimlig anslutningsavgift ska ligga på mellan 20 000 och 30 000 kronor och för att kunna erbjuda det så behövs medfinansiering, berättar Sara.

– Vi har hittills erbjudit 80 % av fastigheterna utanför tätort fiberanslutning med hjälpa av stöd och av dem har cirka 50 % beslutat sig för att ansluta till fibernätet. Cirka 20 % av fastigheterna utanför tätort har vi ännu inte kunnat erbjuda anslutning. Nya EU-stöd finns inte att söka, däremot så finns under perioden 2020 till 2022 ett nationellt stöd som ska fördelas. Skåne kommer inte tilldelas stöd under 2020, men nya möjligheter finns 2021 och 2022, berättar Sara vidare.

– När vi framöver får medfinansiering eller stöd för vidare utbyggnad kommer vi kontakta fastighetsägarna i planerat område, som då får chans att beställa fiberanslutning, säger Sara.

4. Vad blir månadskostnaden om jag ansluter mig?

– En knepig fråga som det inte har något lätt svar: Till att börja med så finns ingen nätavgift för fibern, utan du betalar bara för de tjänster du köper. Bjäre Krafts fibernät är ett öppet stadsnät vilket innebär att du själv väljer vilka tjänster du vill använda och vilken leverantör du vill anlita. Här på vår hemsida hittar du vilka leverantörer som finns och priser på tjänsterna de erbjuder. Jämför gärna med de månadsavgifter du har idag för till exempel tv och bredband. Många gånger är tjänsterna i stadsnätet lägre än till exempel internet via ADSL, tipsar Sara.

5. Jag bor i en hyreslägenhet och vill ha fiber. Hur gör jag?

– Du tar kontakt med din hyresvärd och berättar att du är intresserad av fiber. När det är dags att fiberansluta fastigheten vänder sig hyresvärden till oss, avslutar Sara Stefansson.

 

Andra frågor?

Har du andra frågor om fiberanslutning ska du kontakta vår kundservice på kundservice@bjarekraft.se eller telefonnummer 0431-44 99 00.

Du hittar också information om hur en fiberanslutning går till här på hemsidan.


Publicerat den 13 februari, 2020

Nyheter från Bjäre Kraft

Prenumerera och du får veta vad som händer hos oss.

Bjäre Kraft

Hos oss samsas kraft och omtanke!

Facebook

Gilla oss på Facebook och dela till dina vänner!